جمعیت زندانیان در افغانستان رو به افزایش است

رئیس یوناما گفت طالبان تعهد کرده‌اند دسترسی نهادهای بین‌المللی به زندان‌های این گروه را فراهم می‌کند

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای اعلام کرد جمعیت زندانیان در زندان‌های طالبان رو به افزایش است. این سازمان همچنین اعلام کرد که مسئولان اداره امور اجرایی زندان‌ها به‌تازگی تعهد کرده‌اند که به نهادهای بین‌المللی اجازه دسترسی به این زندان‌ها را بدهند تا بر آن‌ها نظارت کنند.

در بیانیه یوناما آمده است که رزا اوتنبایوا، رئیس این نهاد، در راس هیئتی با مسئولان سازمان امور اجرایی زندان‌های رژیم طالبان ملاقات و تاکید کرده است که حقوق انسانی زندانیان باید رعایت شود و سازمان‌های بین‌المللی ازجمله یوناما در این زمینه آماده همکاری‌اند.

در این بیانیه آمده است: (یوناما) از گفت‌وگو با مسئولان اداره زندان افغانستان استقبال می‌کند چراکه آنان برای ادامه همکاری و گفت‌وگو برای بهبود شرایط زندانیان و دسترسی گروه‌های حقوق بشر سازمان ملل متحد به مراکز زندان متعهد شده‌اند.

رزا اوتنبایوا از طالبان خواست که زمینه دسترسی بازرسان سازمان ملل را به زندان‌های این گروه در سراسر افغانستان مهیا کند تا اطمینان حاصل شود که زندانیان به حقوق اساسی‌شان دسترسی دارند و کرامت انسانی آنان حفظ می‌شود. یوناما اعلام آمادگی کرد که در زمینه آموزش، بهداشت و دیگر نیازهای زندانیان به رژیم طالبان کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزا اوتنبایوا که در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل از رژیم طالبان تمجید کرد و گفت جهان به قدر کافی از دستاوردهای این گروه قدردانی نکرده است، در این بیانیه گفت در «زنجیره عدالت کیفری» رژیم طالبان باید حقوق انسانی بازداشت‌شده‌ها رعایت شود.

رئیس یوناما با یادآوری «تعداد بسیار بازداشت‌ها و مجازات‌ها و حبس‌های طولانی» پس از برقراری رژیم طالبان، تاکید کرد که «نگرانی‌های متعددی ازجمله فقدان خدمات حقوقی کافی برای زندانیان آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان» وجود دارد.

رزا اوتنبایوا افزود که ضروری است ماموران زندان‌های طالبان آموزش داده شوند تا از حقوق زندانیان به‌شکل مناسب‌تری محافظت کنند.

در بیانیه یوناما آمده است که رئیس این نهاد از زندان پلچرخی، که در آن پنج هزار نفر زندانی نگهداری می‌شوند، دیدار و با برخی از زندانیان ازجمله زنان زندانی درمورد وضعیتشان گفت‌وگو کرد. یوناما افزود که به رغم افزایش نیازهای بشردوستانه در افغانستان، علاقه‌مندی کمک‌کنندگان بین‌المللی به این کشور به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌های وضع‌شده روی زنان کاهش یافته است.

ملاقات رزا اوتنبایوا، رئیس یوناما با مولوی محمد یوسف مستری، رئیس اداره امور تنظیم زندان‌های طالبان- unama.unmissions.org
 

مولوی محمد یوسف مستری، مسئول اداره امور تنظیم زندان‌های طالبان، در اوایل سپتامبر گفت که ۱۱هزار نفر، از جمله یک‌هزار زن و ۸۰۰ کودک، در زندان‌های این گروه نگهداری می‌شوند. به گفته مستری، حدود ۱۲هزار نفر دیگر در خانه‌های طالبان نگهداری می‌شوند که هنوز حکم نهایی دادگاه برای آنان صادر نشده است.

با این حال اخیرا زندان بگرام ازنو فعال شده است. در حاکمیت دولت پیشین افغانستان زندانیان خطرناک ازجمله اعضای داعش و طالبان در زندان بگرام نگهداری می‌شدند. دو هفته پیش، بستگان برخی از زندانیانی که به زندان بگرام منتقل شده‌اند به ایندیپندنت فارسی گفتند که زندانیان حتی به حقوق ابتدایی‌شان از جمله غذا و آب سالم دسترسی ندارند و هیچ‌گونه امکانات رفاهی و بهداشتی در سلول‌ها وجود ندارد.

این منابع همچنین گفتند که ملاقات زندانیان با خانواده‌های‌شان نیز محدود شده است و نهادهای ناظر ازجمله صلیب سرخ نیز اجازه ورد به این زندان را ندارند. صلیب سرخ در سه سال گذشته غذا و نیازمندی‌هایی مانند دارو و درمان زندانیان را در زندان‌های طالبان تامین می‌کند و نامه‌های زندانیان را به خانواده‌های آنان می‌رساند. این نهاد تا کنون هیچ گزارشی از وضعیت زندانیان در افغانستان زیر سلطه طالبان منتشر نکرده است.